PIXAR
AGYUGRÁS · TOY STORY5 · GATTO · A HIHETETLEN CSALÁD3 · COCO2
LUCA

2021-es amerikai animációs fantasy film, amelyet a Pixar Animation Studios készített a Walt Disney Pictures számára. A filmet Enrico Casarosa rendezte, Andrea Warren producálta, Jesse Andrews és Mike Jones írta Casarosa, Andrews és Simon Stephenson által kidolgozott történet alapján. A főszereplők Jacob Tremblay, Jack Dylan Grazer, Emma Berman, Saverio Raimondo, Maya Rudolph, Marco Barricelli és Jim Gaffigan hangját kölcsönzi. A film az 1950-es évek olasz Riviéráján játszódik, és Luca Paguro (Tremblay) középpontjában áll, egy fiatal tengeri szörnyfiú, aki képes emberi alakot ölteni a szárazföldön. Ő fedezi fel Portorosso városát új legjobb barátaival, Alberto Scorfanóval (Grazer) és Giulia Marcovaldóval (Berman), akik egy életre szóló nyári kalandot élnek át.
Luca Casarosa genovai gyermekkorából merít ihletet. Számos Pixar művészt küldtek az olasz Riviérára, hogy kutatásokat végezzenek az olasz kultúráról és környezetről, hogy megalkossák Portorossót, a film fő helyszínét. A tengeri szörnyek, a „különbség érzésének metaforája”, lazán régi olasz regionális mítoszokon és folklóron alapultak. A La Luna (2011) című rövidfilmhez hasonlóan a dizájnt és az animációt kézzel rajzolt és stop motion alkotások, valamint Hayao Miyazaki stílusa ihlette. Casarosa az eredményt egy olyan filmként írta le, amely „tisztelgés Federico Fellini és más klasszikus olasz filmesek előtt, egy csipetnyi Miyazakival a keverékben”. A Luca fejlesztése öt évig tartott, a produkció távolról zajlott a COVID-19 világjárvány alatt. A film zenéjét Dan Romer szerezte.
A Luca premierje a genovai akváriumban volt 2021. június 13-án, és közvetlenül streamelhető volt az Egyesült Államokban a Disney+-on 2021. június 18-án, válaszul a folyamatban lévő COVID-19 világjárványra. A streaming szolgáltatással nem rendelkező országok mozijaiban is mutatták be, és egyidejűleg egy hétig vetítették a hollywoodi El Capitan Színházban, 2021. június 18. és 24. között. Az Egyesült Államokban 2024. március 22-én mutatták be a mozikban.
A film általánosságban pozitív kritikákat kapott a kritikusoktól, és 2021 legnézettebb streaming filmje volt, több mint 10,6 milliárd percnyi megtekintéssel. Jelölték a legjobb animációs filmnek a 79. Golden Globe- és a 94. Oscar-gálán. A Ciao Alberto című rövidfilm 2021. november 12-én jelent meg a Disney+-on.
CSELEKMÉNY
Az 1950-es és 1960-as évek között játszódó történetben Luca Paguro egy serdülőkor előtti „tengeri szörnyeteg”, aki a Ligur-tenger fenekén él, a fiktív Portorosso város közelében. Luca hal-pásztorként tölti napjait, halrajokat terelget. Szülei, Daniela és Lorenzo tiltják neki, hogy felbukkanjon a felszínre, mert attól félnek, hogy az emberek megölnék, de ez a korlátozás untatja Lucát. Egy nap, amikor kétségek közt vergődik, hogy a felszínre menjen-e vagy sem, találkozik egy másik fiatal tengeri szörnyeteggel, Alberto Scorfanóval, aki már sokszor járt a szárazföldön, és egy Portorosso melletti kis szigeten, egy toronyban él. Amikor bátorítja, hogy kövesse őt, Luca felfedezi, hogy nem csak Alberto, hanem ő is át tud változni emberré, amikor megszárad a szárazföldön.
Ezután Alberto rejtekhelyére mennek, egy kis toronyba a szigeten, amely tele van mindenféle holmival, és amiről Alberto azt állítja, hogy az apjával él ott. Itt Luca lát egy Vespa motorkerékpárt ábrázoló plakátot, és a két fiú elhatározza, hogy a következő napokban a rendelkezésre álló kacatokból készítenek egyet.
Közben Luca próbálja titokban tartani kettős életét a szülei előtt, és csak a nagymamájának beszél róla, aki megőrzi a titkát, mivel bevallja, hogy ő is volt már a felszínen.
A szülők, Lorenzo és Daniela azonban hamarosan rájönnek, hogy Luca mire készül, és úgy döntenek, hogy a fiukat mélyebbre küldik az óceán fenekére, hogy ott éljen Lorenzo bátyjánál, Ugo bácsikájánál. A kétségbeesett Luca Albertóhoz a felszínre szökik, és együtt kiúsznak a liguriai tengerparton fekvő, színes házakból álló Portorossóba, ahol hamarosan magukra vonják a helyi nagyképű fiú, Ercole Visconti haragját, aki a Portorosso Kupa többszörös bajnoka.
Amikor Ercole éppen Luca fejét akarja belenyomni egy szökőkútba (amivel kiderülne, hogy ő egy tengeri szörny), a két lényt egy Giulia Marcovaldo nevű fiatal lány menti meg, aki elviszi őket a házába, ahol az apjával, Massimóval él, aki szakértő halvadász, és évek óta próbál megölni egy tengeri szörnyet, amitől mindenki nagyon fél.
Eközben Daniela és Lorenzo sehol sem találják Lucát, ezért úgy döntenek, hogy felmennek a felszínre, hogy megkeressék. Miközben ott vannak, vizet spriccelnek néhány gyerekre, hogy így megtalálják Lucát.
Luca, Alberto és Giulia úgy döntenek, hogy részt vesznek a Portorosso Kupán, hogy a megnyert pénzen vehessenek egy Vespa robogót. A verseny három kihívásból áll: úszás, egy tányér tészta elfogyasztása és kerékpározás a város sikátoraiban hegynek felfelé. Úgy döntenek, hogy felosztják a kihívásokat (Giulia az úszást választja, Alberto a tésztaevést, Luca pedig a kerékpározást).
Idővel Ercole kezd egyre bizalmatlanabb lenni a fiúkkal szemben, Luca és Giulia pedig kezd közelebb kerülni egymáshoz. Amikor Giulia arról beszél, hogy Genovában fog iskolába járni, ahol az édesanyjával él, mivel csak a nyarat tölti Portorossóban Massimóval, Luca érdeklődni kezd a téma iránt. Alberto féltékenységében Luca és ő is a nyílt tengerbe zuhan. Amikor kiszállnak a vízből, veszekedni kezdenek, majd Alberto bemegy a vízbe, ezzel felfedi kilétét Giulia előtt, amint Luca azt mondja, hogy vele akar iskolába járni. Ekkor Ercole megtámadja Albertót a cimboráival, Ciccóval és Guidóval együtt, de Luca hallgat a valódi kilétéről. Alberto elárulva érzi magát, és visszahúzódik a rejtekhelyére.
Hazatérve Giulia véletlenül vizet löttyint Luca kezére, így kiderül, hogy ő is tengeri szörnyeteg. Giulia azonban ahelyett, hogy elítélné őt, aggodalmát fejezi ki, hogy bántani fogják Lucát, ha lebukik.
Luca megtalálja Albertót a rejtekhelyén, aki elárulja neki, hogy valójában egyedül él, az apja elhagyta. Luca úgy dönt, hogy a barátságuk érdekében mégis részt vesz a Portorosso Kupán.
A verseny napján Luca és Giulia Alberto nélkül vesz részt a versenyen. Két kihívás teljesítése után indulnak a kerékpárversenyen. Egyszer csak elkezd esni az eső, és Luca próbálja valahogy elkerülni, hogy a víztől tengeri szörnyeteggé váljon. Amikor Alberto segíteni próbál Lucának egy esernyővel, Ercole hálót dob rá. Luca még akkor is, ha tudja, hogy a titka kiderülhet, az esőben odakerékpározik, hogy megmentse barátját, akivel együtt tekernek tovább.
Giulia menet közben fellöki Ercolét, aki szigonnyal akarja leteríteni a fiúkat, akik szörny alakban vannak, mivel még mindig esik az eső.
Luca és Alberto megérkeznek a célba, Ercole egy lándzsával megpróbálja megölni Lucát, Luca védekezik és elhárítja, de nem támad vissza. Portorosso egész városa látja, hogy a tengeri szörnyek nem is olyan rosszak, különösen Massimo, aki megköszöni a fiúknak, hogy segítettek a lányának, és neki is a halászatban. (Két idős hölgy, akik korábban fagylaltot nyalogattak, leengedi az esernyőjét és „tengeri szörny” alakjukat veszik fel).
Luca újra találkozik a szüleivel, így közösen Giulia házában ünnepelnek. Alberto később elárulja, hogy eladta a Vespát, amit Luca és ő nyertek a versenyen, hogy vonatjegyet vehessen Lucának, így Giuliával együtt járhat iskolába. A film azzal ér véget, hogy Luca családja, Massimo és Alberto (aki úgy döntött, hogy Portorossóban marad) látja Lucát és Giuliát elhagyni a vasútállomást.
A film végi stáblista alatt néhány képet láthatunk a főszereplők életének jövőbeli élményeiről.
HÁTTÉR
2020. július 30-án a Pixar bejelentette új filmjét, Luca címmel, amely egy „Olaszországban játszódó felnőtté válási történet”, Enrico Casarosa rendezésében és Andrea Warren producerként. Ez Casarosa egész estés rendezői debütálása, aki korábban a 2011-es Oscar-díjra jelölt La Luna című rövidfilmet rendezte. Ez az első Pixar-film, amelyet szinte kizárólag a stábtagok otthonaiban forgattak, mivel a kaliforniai Emeryville-i Pixar-kampuszt a COVID-19 világjárvány miatt bezárták. Casarosa azonban kijelentette, hogy a Luca fejlesztése öt évig tartott.
Casarosa a Lucát „mélyen személyes történetként” jellemezte, amelyet az olaszországi genovai gyermekkora ihletett, a címszereplő saját magáról, Alberto pedig legjobb barátjáról, Alberto Surace-ról (aki az olasz szinkronváltozatban egy halászt hangoztat) szól. Casarosa kijelentette: „A nyaraimat a tengerparton töltöttem... 11 éves koromban találkoztam a legjobb barátommal. Nagyon félénk voltam, és találkoztam ezzel a bajkeverő gyerekkel, akinek teljesen más élete volt. Filmet akartam készíteni az ilyen típusú barátságokról, amelyek segítenek felnőni.”
Azt is kijelentette, hogy a film lényege a barátság ünneplése:
A gyermekkori barátságok gyakran meghatározzák azt, hogy kikké szeretnénk válni, és ezek a kötelékek állnak Luca történetének középpontjában. Tehát az olasz tengerpart szépsége és bája mellett filmünk egy felejthetetlen nyári kalandot is bemutat, amely alapvetően megváltoztatja Lucát.
Casarosa szerint az eredmény egy olyan film, amely „tisztelgés Federico Fellini és más klasszikus olasz filmesek előtt, egy csipetnyi Miyazakival is a keverékben”. Fellini és Miyazaki művei mellett a La Terra Trema (1948), a Stromboli (1950) és a Stand by Me (1986) című filmeket is inspirációként említették, az Aardman Animations és Wes Anderson stop-motion filmjei pedig befolyásolták Casarosa művészi érzékenységét.
A film korábbi vázlatai során Casarosa kijelentette, hogy a Pixar akkori kreatív vezetője, John Lasseter, a film nagyobb léptékű változatát szorgalmazta, amelynek egyik csúcspontja az volt, hogy Portorosso városát egy óriási kraken fenyegette. Casarosa kijelentette, hogy Lasseternek "nagyszerű ösztönei voltak, de egy kicsit dogmatikusabb volt". Miután Lasseter 2018-ban távozott a Pixartól, Casarosát Lasseter utódja és a film executive producere, Pete Docter megengedte és bátorította, hogy folytassa a kívánt kisebb, bensőségesebb film elkészítését, valamint kísérletezzen az animációval. A Docter felügyelete miatti személyesebb történetek használata megváltoztatta a stúdió történetmesélési és filmgyártási irányát.
A film előkészítéseként a Pixar a film számos művészét az olasz Riviérára küldte kutatóútra, amelynek során fényképeket készítettek a terület tájairól és népeiről. A film az 50-es és 60-as években gyökerezik, amelyet Casarosa „időtlennek érződő aranykorként” jellemzett, a zenét és a dizájnt pedig ez az időszak ihlette, „hogy megragadjon egy kicsit a nyár időtlenségéből”.
A filmben szereplő tengeri szörnyeket olasz mítoszokból és regionális folklórból vették át, beleértve a tellaro-i polipot és a helyi „kis legendákat a tengeri sárkányokról, olyan lényekről, amelyek vagy segíteni jönnek, vagy bajba kerülnek”. Casarosa elmondta: „Mindig is lenyűgözőnek találtam a térképeken látható régi tengeri szörnyeket. A tenger rejtélye annyira képviselve volt a furcsa lényekben, amelyeket régen rajzoltunk. És abban a térségben sok csodálatos mítosz található”. Daniela Strijleva látványtervező kijelentette: „Nagyon inspirálóak voltunk a régi tengeri térképek miatt. Néhány olyan tervezési részlet, amely a végső filmben is megmaradt, olyanok, mint a tengeri szörnyek uszonyainak formája, a pikkelyeik díszessége és a farkuk ívei.” Casarosa azt is kijelentette, hogy a tengeri szörny „a másság érzésének metaforája”.
A Disney benyújtotta a „Portorosso” és az „Isola del mare” („Tengeri sziget”) nevek szerzői jogi oltalmát. A végső filmben Luca vezetékneve Paguro (olaszul „remeterák”), míg Portorosso annak a falunak a neve, ahol a film játszódik.
BOX OFFICE
2021 decemberére a film világszerte 51,1 millió dolláros bevételt hozott, amelynek legnagyobb piacai Kína (14 millió dollár), Oroszország (8,2 millió dollár), Lengyelország (3,6 millió dollár), Hongkong (3,6 millió dollár), Dél-Korea (3 millió dollár), az Egyesült Arab Emírségek (2,1 millió dollár) és Románia (1,02 millió dollár) voltak a nemzetközi bemutatóján[1], valamint az Egyesült Államok (1,3 millió dollár), Mexikó (307 884 dollár), Ausztrália (63 292 dollár) és Spanyolország (34 474 dollár) a 2024-es újrabemutatóján.
| # | ANIMÁCIÓ |
BEVÉTEL | TOP 100 |
||
| AMERIKA | MÁS TERÜLETEN | VILÁGSZERTE | |||
| 2021 | LUCA | $ 1,324,302 | $ 49,750,471 | $ 51,074,773 | — |
ELŐZETES
JÖVŐ
A szereplők érdeklődést mutattak a folytatás iránt, és különböző ötleteket mutattak be a film témájával kapcsolatban, többek között azt a vicces javaslatot is, hogy Ugo bácsinak spin-off sorozatot készítsenek. Casarosa érdeklődést mutatott egy olyan folytatás iránt, amely hasonló lenne A szülőcsapda (1961) című filmhez, amelynek középpontjában Luca és Giulia kísérlete állna Massimónak és feleségének újraegyesítésére. 2022 októberében Casarosa kijelentette, hogy jelenleg nincsenek tervei a Luca folytatására, de egy új, eredeti filmen dolgozik, amelyről később kiderült, hogy a Gatto (2027) lesz.