PIXAR
AGYUGRÁS · TOY STORY5 · GATTO · A HIHETETLEN CSALÁD3 · COCO2

MENÜ

LELKI ISMERETEK

  • Eredeti cím Soul
  • Rendező  Pete Docter
  • Forgatókönyvíró Pete Docter, Mike Jones, Kemp Powers
  • Producer Dana Murray
  • Szinkronhangok Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Rachel House, Alice Braga
  • Zeneszerző Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste
  • Játékidő 101 perc
  • Bemutató 2020. December 25.  2021. Június 3.
  • Bevétel $ 121,977,511

2020-as amerikai animációs fantasy vígjáték-dráma, amelyet a Pixar Animation Studios készített a Walt Disney Pictures számára. Rendezője Pete Docter és társrendezője Kemp Powers volt, akik mindketten Mike Jones-szal közösen írták a filmet, producere pedig Dana Murray volt. A filmben Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Rachel House, Alice Braga, Richard Ayoade, Phylicia Rashad, Donnell Rawlings, Questlove és Angela Bassett hangját adja. A történet Joe Gardnert (Foxx), egy középiskolai tanárt és feltörekvő zongoristát követi nyomon, aki egy baleset után kómába esik, és megpróbálja újraegyesíteni elkülönült lelkét és testét, hogy nagy áttörést érhessen el jazzzenészként.
Docter 2016 januárjában alkotta meg a Soul című filmet, amely az emberi személyiség eredetét és a determinizmus fogalmát vizsgálta. Jonesszal való első találkozása során felvetette a téridő gondolatát, amely a lelkeket személyiségekkel foglalja magában. A film producerei számos jazzzenészt, köztük Herbie Hancockot és Terri Lyne Carringtont konzultáltak, és Jon Batiste zenész fotózásait felhasználva animálták a zenei jeleneteket. Batiste eredeti jazz kompozícióin kívül Trent Reznor és Atticus Ross zenészek szerezték a film zenéjét. A Soul gyártása négy évig tartott, körülbelül 150 millió dolláros költségvetéssel. Ez volt az első Pixar-film, amelyben fekete főszereplő szerepelt.
A Soul premierje a BFI Londoni Filmfesztiválon volt, 2020. október 11-én, a mozikba június 19-én és november 20-án került volna, azonban a COVID-19 világjárvány miatt elhalasztották. 2020. december 25-én közvetlenül streamelhetővé vált a Disney+-on a Burrow című rövidfilmmel együtt, valamint azokban az országokban, ahol nem elérhető a streaming szolgáltatás. Az Egyesült Államokban 2024. január 12-én mutatták be a mozikban, és több mint 122 millió dolláros bevételt hozott a világ jegypénztárainál.
A National Board of Review és az Amerikai Filmintézet a Lélek című filmet a 2020-as év tíz legjobb filmje közé sorolta. A 93. Oscar-gálán három Oscar-díjra jelölték, kettőt meg is nyert, és számos más elismerést is kapott.

CSELEKMÉNY

New Yorkban Joe Gardner zongorista részmunkaidőben tanít zenét egy középiskolában, miközben arról álmodik, hogy hivatásos jazzt tud játszani. Amikor ajánlatot kap a teljes munkaidős tanításra, édesanyja, Libba sürgeti, hogy fogadja el, bár Joe ellenáll. Joe megtudja, hogy a híres jazzzenész, Dorothea Williams helyet kapott a kvartettjében, és meghallgatásokra jár egy jazzklubban. Dorothea lenyűgözve zongorajátékától, felbéreli az aznap esti műsorra. Ahogy Joe elindul, izgalma elvonja a figyelmét, és beleesik egy nyitott aknába, meghal.
Joe testetlen lélekként találja magát, aki a "Nagy Túlvilág" nevű túlvilágra tart. Nem akar meghalni, megpróbál elmenekülni, de a "Nagy Előtt"-ben (más néven "Te Szeminárium") köt ki, egy olyan birodalomban, ahol új lelkeket készítenek fel a földi életre túlvilági tanácsadók - mindannyian Jerrynek hívják - és tapasztalt lelkek, akik mentorként működnek útmutatással. Minden új léleknek van egy jelvénye, amely belépést biztosít a Földre, miután teljesen feltöltötte érdeklődési körével és személyiségjegyeivel. Joe-t mentornak nézve 22-hez, egy makacs lélekhez rendelik, aki évezredek óta a Nagy Ősben él, és reméli, hogy elkerülheti a Földet. Joe kétségbeesett vágya, hogy visszatérjen egy jellegtelen életbe, felkelti az érdeklődését, és beleegyezik, hogy Joe segít megtalálni a "szikráját", amely kiegészíti a jelvényét, és lehetővé teszi Joe számára, hogy azt felhasználva hazatérjen. Miután Joe többször is kudarcot vall, hogy megtalálja a 22-nek a szenvedélyét, ellátogatnak "a Zónába", egy olyan helyre, ahová a lelkek akkor lépnek be, amikor szenvedélyeik euforikus transzt keltenek, de amely csapdává válik a megszállott, elveszett lelkek számára. Találkoznak Moonwinddel, egy jelforgatóval, aki rendszeresen belép a Zónába, hogy megmentse az elveszett lelkeket, és aki segít a párosnak megtalálni Joe lélektelen testét egy kórházban.
Joe visszatér a Földre, de véletlenül magával hozza 22-t, és Joe kórházi szobájában ébrednek fel rossz testekben, 22 Joe testében, Joe pedig egy terápiás macska testében. Megtalálják Moonwindet, aki beleegyezik, hogy aznap este találkoznak a jazzklubban, hogy visszaadják Joe testét. Mindeközben 22 beilleszkedik Joe testébe, és örömét kezdi lelni olyan triviális dolgokban, mint az étel, a szél és a zene. Megrendítő beszélgetéseket folytat Libbával, Joe tanítványával, Connie-val és Joe borbélyával, Dezzel, elmélyítve az életről alkotott felfogását. Mindeközben Terry, a lelkek számlálásának felelőse, felfedezi, hogy a számlálás hibás, és a Földre érkezik, hogy megkeresse Joe-t.
A nap végén Joe és 22 meglátogatják Holdszélt, hogy visszaadják Joe-nak a testét, de 22, miután végre felfedezte az élet örömét, nem hajlandó elhagyni Joe testét, és elmenekül. Miközben Joe egy metróállomáson keresztül üldözi, Terry leválasztja őket az életről, és visszaadja őket a Nagy Előttbe. 22 felfedezi, hogy a jelvénye teljes, de Joe keserűen ragaszkodik ahhoz, hogy ez annak az eredménye, hogy Joe testében, az ő preferenciáival élte meg az életet, és hogy Joe-nak nincs saját célja. Kétségbeesetten 22 odadobja neki a jelvényt, és visszavonul a Zónába. Egy Jerry elmagyarázza Joe-nak, hogy a szikra nem a lélek célja az életben, de Joe nem hajlandó elhinni ezt, és diszkréten 22 jelvényét használja a Földre való visszatéréshez.
A jazzklubban tartott koncert sikeres, de Joe összezavarodik, amikor nem hozza meg a várt beteljesülést. A testében töltött idő alatt 22 által összegyűjtött apró tárgyakat nézve felidézi az együtt töltött pillanatokat, és rájön, hogy ezek az élmények adták 22-nek a szikráját. Joe zongorázik, és belép a Zónába, hogy visszaadja 22 jelvényét, de felfedezi, hogy elveszett lélekké vált, akit megszállottan foglalkoztat a gondolat, hogy nincs célja. Joe üldözőbe veszi, és megmutat neki egy helikopteres levelet, amelyet azért gyűjtött, hogy emlékeztesse a Földön töltött idejére. Rájönnek, hogy a szikra nem a lélek célja, hanem egyszerűen az életvágy. Joe tettei visszaállítják 22-t a normális kerékvágásba; visszaadja a jelvényét, és ameddig csak tudja, elkíséri a Földre vezető útján.
Miközben Joe a Nagy Túlvilágba készül belépni, egy Jerry megállítja, és újabb esélyt kínál neki az életre, köszönetképpen azért, hogy végre életre keltette a 22-t (miközben egy másik Jerry elvonja Terry figyelmét, hogy manipulálja a számlálást). Másnap reggel Joe visszatér testébe a Földön, elkötelezetten a teljes élet mellett.

HÁTTÉR

A Soul fejlesztése 2016 januárjában kezdődött a 88. Oscar-gála bejelentését követően, amikor Pete Docter rendező egy új film ötletét vetette fel a Pixar akkori stúdióvezetőjének, John Lasseternek. Docter az emberi személyiség eredetét a determinizmus koncepciójával vizsgálta. Mike Jones társíróval való első találkozóján Docter egy asztrális síkon játszódó, személyiséggel rendelkező lelkeket érintő ötletet vetett fel. A film gyártása négy évig tartott, körülbelül 150 millió dolláros költségvetéssel.
Docter és Jones körülbelül két évig dolgoztak a főszereplő kidolgozásán. A kezdeti ötletek között szerepelt Joe tudósként való ábrázolása, ami nem tűnt "olyan természetesen tisztának". A Pixar végül a film főszereplőjének zenészként való ábrázolása mellett döntött, mert vonzó szakmát akartak a közönség számára. Docter szerint, miután a kreatív csapat úgy döntött, hogy a főszereplő jazz zenét játszik, a filmesek úgy döntöttek, hogy afroamerikait csinálnak belőle, mivel a faj a jazz történetéhez kötődik.
Kemp Powers társíró segítségével Docter a film korai fejlesztése során írta Joe karakterét. Powers kezdeti szerződése 12 hétre szólt, de később meghosszabbították. Miután jelentős mértékben hozzájárult a filmhez, Powers társrendező lett, így ő lett a Pixar első afroamerikai társrendezője. Powers Joe karakterének számos elemét a magánéletére alapozta, de azt szerette volna, ha a karakter "túllép a saját tapasztalatain", hogy könnyebben hozzáférhetővé tegye őt. Powers további hangsúlyt fektetett Joe fekete közösséggel való kapcsolatainak hiteles ábrázolására is. Annak érdekében, hogy a filmben pontosan ábrázolja az afroamerikai kultúrát, a Pixar szorosan együttműködött egy belső "Kulturális Tröszttel", amely fekete Pixar-alkalmazottakból állt, és számos tanácsadót alkalmazott. Ezek között a tanácsadók között volt Herbie Hancock, Terri Lyne Carrington, Quincy Jones és Jon Batiste zenészek; Johnnetta Cole oktató; valamint a főszereplők Questlove és Diggs.
Az ötlet, hogy Joe lelke egy terápiás macska testébe lépjen, Mike Jonestól ​​származik. Docter és Powers értékelte az ötletet, mivel lehetővé tette Joe számára, hogy „más perspektívából tekintsen a saját életére”, és értékelje azt. Murray szerint a filmesek az utolsó vetítés előtt nem döntöttek a Soul befejezéséről. A film néhány tesztváltozata úgy végződött, hogy Joe azon tűnődött, továbblépjen-e a Nagy Túlvilágra; visszatérjen-e a Földre egy évvel később; vagy maradjon-e a Nagy Előttben mentorként. A kezdeti storyboardokon számos rövid jelenet mutattak be 22 életét a Földön újjászületése után, köztük egyet, amelyben Joe-val New Yorkban találkozik. Ezeket a jeleneteket végül elvetették.

BOX OFFICE

A Soul belföldön 946 154 dollár, más területeken pedig 121 millió dollár bevételt hozott, így világszerte összesen 121,6 millió dollár bevételt ért el. A nyitóhétvégéjén 10 piacon 7,65 millió dolláros bevételt hozott, beleértve az 5,5 millió dolláros kínai bevételt is. 2021 februárjára a Pixar történetének legnagyobb bevételt hozó filmjévé vált Oroszországban (18,3 millió dollár), Ukrajnában (1,9 millió dollár) és Szaúd-Arábiában (5,9 millió dollár). Legfontosabb nemzetközi piacai ekkor Kína (57,9 millió dollár), Oroszország, Dél-Korea (14,8 millió dollár), Tajvan (6,4 millió dollár) és Szaúd-Arábia voltak. A 2024-es újrakiadás a top 10-en kívül debütált, az első hétvégéje 431 840 dollár alatt volt. A sorozat végére a hazai bevétele 946 154 dollár volt.

# ANIMÁCIÓ
BEVÉTEL TOP
100
AMERIKA MÁS TERÜLETEN VILÁGSZERTE
2020 LELKI ISMERETEK $ 946,154 $ 121,031,357 $ 121,977,511

ELŐZETES

 

Asztali nézet