PIXAR
AGYUGRÁS · TOY STORY5 · GATTO · A HIHETETLEN CSALÁD3 · COCO2
VERDÁK 3

2017-es animációs film, a 2006-os Verdák és a 2011-es Verdák 2. folytatása. A filmet Pixar Animation Studios készítette, és a Walt Disney Pictures forgalmazza, akárcsak az első két részt.
Az Amerikai Egyesült Államokban 2017. június 16-án mutatták be, Magyarországon egy nappal korábban.
A rendező ezúttal Brian Fee volt, aki az első két rész vezető animátora volt, a forgatókönyvet Rober L. Baord és Dan Gerson írta, a zenéjét Randy Newman szerezte, a főszereplők hangjait Owen Wilson, Cristela Alonzo, Armie Hammer, Bonnie Hunt, Larry the Cable Guy, Nathan Fillion, Kerry Washington és Lea DeLaria szolgáltatta.
A film története szerint Villám McQueen, aki most már veterán versenyző, benevez a Florida 500-ra, a Szelep Kupa legnagyobb futamára, hogy bizonyítsa, még képes igazi bajnok lenni.
A filmben híres NASCAR versenyzők is szolgáltatták a hangukat bizonyos szereplőknek, többek között kameoszerepben megszólal Chase Elliott, Ryan Blaney, Darrell Wallace Jr., Darrell Waltrip, Shannon Spake, Humpy Wheeler, Jeff Gordon, Daniel Suárez, Kyle Petty, Mike Joy, és Ray Evernham. Továbbá a filmben feltűnik Doc Hudson is, akit eredeti szinkronhangja halála miatt az alkotók korábban kiírtak a történetből, ebben a részben viszont "flashback" jelenetekben feltűnik, felhasználva a néhai Paul Newman archív felvételeit az első filmből.
CSELEKMÉNY
Villám McQueen remek szezont teljesít a Dinoco 500 versenysorozaton, kortárs versenyzői oldalán, és kipufogófürdői barátai alkotta csapatával, szponzorai a RozsdaMaris lökhárítókenőcs jóvoltából. Ám a szezon zárófutamát egy Vihar Jackson nevű zöldfülű újonc nyeri, aki már a csúcstechnológiás versenyautók új generációját képviseli. Vihar mérhetetlenül beképzelt és arrogáns, de ugyanakkor a teljesítménye a pályán vitathatatlan, így Villám nagyon hamar potenciális ellenfélre talál benne. A következő szezon már egyre több új generációs versenyzővel van tele, akik elkezdik kiszorítani a korábbi veteránokat, akik közül valamennyien vagy visszavonulnak, vagy a szponzoraik leváltják őket. A versenyszezon végére már csak Villám marad a régiek közül, ám egy szerencsétlen baleset következtében ő is kiesik a versenyből, és súlyosan megsérül.
Pár hónap múlva a felépülését követően, Villám képtelen eldönteni, hogyan folytassa a karrierjét. Barátnője, Sally szerint változtatnia kellene eddigi taktikáján, így Villám elhatározza, hogy ahhoz, hogy megverje Vihart, ahhoz úgy kell edzenie, mint ő. Szponzorai egy befolyásos üzletember, Mr. Sterling segítségével kialakítanak egy modern edzőközpontot, ahol Villámnak alkalma lesz a legmodernebb technika segítségével fejleszteni magát, és még egy belevaló személyi edzőt is kap, Cruz Ramirez személyében (bár utóbbi miatt nem kifejezetten lelkesedik). Miután Villám képtelen megfelelően használni az edzőcsarnok modern versenyszimulátorát, és a sebessége jóval alacsonyabb, mint az elvárt norma, Sterling úgy dönt, nem nevezi őt az újabb futamon, mert ha ismét veszít, azzal árt a cég hírnevének. McQueen könyörög neki még egy utolsó esélyért, és megkéri, hadd gyakoroljon a Tűzgolyó tengerparton igazi verseny közben. Sterling beleegyezik, de csak ha magával viszi Cruzt.
Villám megpróbálja fejleszteni a sebességét, de a gyakorlásban hátráltatja Cruz ügyetlensége, aki még sohasem vett részt igazi versenyen. Később belógnak egy elhagyatott versenypályára, hogy ott gyakoroljanak, de később kiderül, hogy ott egy roncsderbit rendeznek meg. Bár szerencsésen megmenekülnek attól, hogy összeroncsolódjanak, az eset alaposan lejáratja McQueent a sajtó előtt. Villám dühében Cruzt hibáztatja a kudarcaiért, aki szomorúan elismeri, hogy valaha ő is igazi versenyző lehetett volna, de nem volt bátorsága elkezdeni a saját karrierjét, mert úgy érezte, nincs meg hozzá a tehetsége. Ezt követően Villám ráébred, hogyha fejlődni akar, szüksége van mentora, a Doki tanácsaira, ám mivel ő már nem él, így a legjobb, ha megkeresi a Doki régi csapatfőnökét, Füstit. Ehhez Cruz segítségét kéri, miután megbeszélik a nézeteltéréseiket. Ellátogatnak Thomasville-be, a Doki szülőfalujába, ahol megismerkednek Füstivel, és Doki egykori versenytársaival. Füsti elmondja McQueen-nek, hogy mikor a Doki karrierjének véget vetett a balesete, az jelentette számára az újrakezdést, hogy Villám edzője lehetett. Füsti tanácsai és Cruz gyakorlati segítségével Villám megkezdi a felkészülést, amely során egyre több új és régi trükköt is tanul, amiket a Doki is alkalmazott az ő korában, de a sebességét továbbra sem tudja olyan gyorsra fejleszteni, mint Viharé, vagy akárcsak Cruzé.
A Szelep Kupa legújabb futamát Floridában rendezik meg, ahol Villám továbbra sem képes felzárkózni Vihar és az újoncok mellé, és sokáig a legutolsó helyen kullog. Miután a pályán tömegbaleset történik, és Villámnak hosszabb időre ki kell állnia, egy sorsfordító döntést hoz: ráébredvén, hogy ő sohasem lesz képes felvenni az új generációval a versenyt, átadja a versenyszámát Cruznak, hogy fejezze be helyette a futamot. Cruz tehát átveszi Villám helyét, míg McQueen átveszi a csapatfőnöki feladatokat, és Cruz saját edzői technikáját alkalmazva motiválja őt a verseny során. Az utolsó körre Cruznak sikerül az élre törni, fej fej mellett haladva Viharral, aki a finis előtt megpróbálja a falhoz szorítani őt, ám egy Dokitól látott csel segítségével (Cruz a vízszintes tengelye körül megfordulva átrepül Vihar feje fölött és a másik oldalon mellé érve megelőzi) Cruz átveszi a vezetést, és megnyeri a versenyt. Sterling edzői állást ajánl fel neki, de Cruz visszautasítja, helyette inkább a Dinocóhoz szerződik le, amely ettől fogva a RozsdaMaris márkát is átveszi. Villám továbbra is versenyben marad, miközben nagyvonalúan vállalja, hogy Cruz mentora lesz elkövetkezendő karrierje során.
Később mind a ketten Kipufogófürdőben versenyeznek szórakozásból, Cruz immár az 51-es versenyszámmal (amely egykor a Doki száma volt), McQueen pedig átveszi a "Hihetetlen" jelzőt, szintén a Dokitól, és a piros festését kékre cseréli le...
HÁTTÉR
A Verdák 3 fejlesztése 2011 végén kezdődött a Verdák 2 megjelenése után, és 2014 márciusára már folyamatban volt a film előkészítése. 2014 októberében a Pixar korábbi kreatív igazgatója, John Lasseter a Tokiói Nemzetközi Filmfesztiválon elárulta, hogy a film Hayao Miyazaki Cagliostro kastélya című filmjének tisztelgése lesz egy régi Citroën 2CV formájában.
A film megjelenése előtt John Lasseter, aki az előző Verdák filmeket rendezte, kijelentette, hogy a filmnek „nagyon érzelmes története” lesz, hasonló hangvételű, mint az első filmnek. Kiel Murray társíró, aki az eredeti Verdák című filmet is írta, a sorozat gyökereihez való visszatérésről a következőket mondta: „Ezeknél a franchise-oknál mindig tudni akarod, kiről szól. Az első film McQueenről szólt, a második film pedig egyfajta lehajtó volt a Mater történetéhez. Vissza akartunk térni McQueen történetéhez. Amikor azt vizsgáltuk, hogy mi lesz a következő lépés számára, azon tűnődtünk, hogy milyen lesz ez sportolóként, és hogy mivel küzdött az élete hátralévő részében.”
Brian Fee rendező szerint a produkciós csapat sok kutatást végzett, és bár „más sportágak sportolóit is vizsgálták”, a csapat főként a NASCAR versenyzőire koncentrált. Fee elmondta, hogy „még egy sportpszichoanalitikussal is beszéltek, aki elmagyarázta, hogy ezek közül a pilóták közül sokan el sem tudják képzelni, hogy bármi mást csináljanak”, ez az ötlet visszhangra talált a csapatban. Mike Rich azt mondta, hogy az újoncok átvétele a sportágban egyfajta „végtelen történet a sportban”, és McQueent Wayne Gretzkyhez és Misty May-Treanorhoz, valamint sok máshoz hasonlította. Fee azt mondta, hogy „a szülőség lett [a fő erőforrása] az érzelmek megtalálásához és megértéséhez” a film történetében. Scott Morse, a film történetmenedzsere elmondta, hogy a film érzelmi magját és a szereplők kapcsolatait szerette volna kiemelni, azt akarta, hogy a film sportfilmnek tűnjön, miközben arra is összpontosít, hogy McQueen felismerje, „mit jelentett a kapcsolatuk Doc számára”.
2017. január 5-én bejelentették, hogy Armie Hammer és Cristela Alonzo Jackson Stormot, illetve Cruz Ramirezt fogják hangoztatni. Két hónappal később Nathan Fillion, Kerry Washington és Lea DeLaria csatlakozott a szereplőgárdához.
A produkció egy új renderelési módot, a Rix Integration Subsystem-et (RIS) alkalmazta, amely lehetővé tette olyan jelenetek létrehozását, mint a bontóverseny. A rendszert korábban a Szenilla nyomában (2016) című filmben is használták. A korábbi Pixar-filmekben az animátoroknak először az animációt kellett elkészíteniük a renderelés előtt, de a RIS lehetővé tette az animáció és a renderelés egyidejű végrehajtását egy „hardveres árnyékolásnak” nevezett folyamatban, így sokkal könnyebben láthatták az animátorok, hogy hogyan fog kinézni egy kész jelenet a befejezés után.
Fee szerint a film animációja „művészetileg irányított realizmus”, és kijelentette, hogy a film szereplői és díszletei „valóságosabbnak és élőbbnek érződnek, mint valaha”, míg Bill Cone, a film látványtervezője azt mondta, hogy „az általuk használt kifejezés a hihetőség, ami mindennek az alapja, amit [a Pixar] tesz”. Sudeep Rangaswamy globális technológiai felügyelő elmondta, hogy csapata automatikus folyamatot használt a film felvételeihez, ami – szavaival élve – „nagy rugalmasságot biztosít”, és hogy „olyan felvételeket tett lehetővé, amelyeket korábban lehetetlen volt renderelni”. Jeremy Lasky operatőr és Jason Hudak vágó a film versenyjeleneteihez NASCAR-felvételeket kutattak.
ELŐZETES
VERDÁK · VERDÁK 2 · VERDÁK 3 ·